«У податковій про це вперше почули від мене». Як потрапити в реєстр волонтерів: інструкція від першопрохідця 09/12/2022 Дмитро Тіщенко – волонтер з багаторічним досвідом, який займається допомогою українському війську ще з 2014 року. Тоді разом із однодумцями вони заснували Благодійну організацію «Громадський фонд «Суми» та почали опікуватися побутом бійців. Активна робота тривала до 2018-го – допоки держава не змогла самостійно закривати базові потреби військових. До волонтерства команда повернулася 24 лютого – практично з першими вибухами. Відтоді їм вдалося залучити понад 16 мільйонів гривень, а Дмитро став одним із перших у місті, хто потрапив до реєстру волонтерів. Для цього йому довелося не лише зібрати пакет документів, а й пояснити місцевим держслужбовцям, про що взагалі йдеться. Покроковою інструкцією співзасновник Громадського фонду «Суми» поділився із ШоТам. 24-го фонд відродився як фенікс Пригадую, коли благодійна організація лише починала своє існування, ми збирали кошти доволі аналоговими методами. А якщо бути точним, через реквізити та готівкою. На той час це було абсолютно логічним та більш-менш зручним рішенням для нас. Тоді ми ще не знали, як до рахунку «Громадського фонду» прикрутити той самий LiqPay чи щось інше. Утім Фонду цього було достатньо, щоб збирати необхідні суми, але на рахунки благодійної організації. У 2018-му році фонд фактично призупинив свою роботу. Це було пов’язано з тим, що українська армія почала значно краще забезпечувати потреби бійців, якими до цього опікувалися волонтери. Для команди це стало, як з’ясувалося згодом, своєрідним відпочинком – до лютого 2022 року. 24-го числа фонд, майже як фенікс, зродився з попелу та люті до ворога і майже миттєво відновив свою роботу. Оскільки досвід, алгоритми робити, та знання, як і що потрібно робити, вже були – система налагодилася доволі швидко. Коли війна стукає у двері, стає байдуже на податкову Після початку повномасштабного вторгнення місцева ІТ-компанія допомогла нам розробити більш зручний та доступний сайт з реквізитами благодійної організації. Вже, здається, 7-го березня він почав функціонувати. Крім того, ми почали вказувати й особисті рахунки, аби максимально спростити збори коштів для забезпечення українських військових. Адже на цей момент історія українських банків стала більш зрозумілою та комфортною. І людям, як з’ясувалося, зручніше скинути гроші через телефон, аніж йти на сайт, розбиратися і вводити номер своєї картки. Хоча ще до того, як у «Монобанку» з’явилася опція «Відкрити банку», нам вдалося зібрати далеко не один мільйон гривень саме за допомогою сайту благодійної організації. На рахунках «Громадського фонду», включно з особистими картками, які ми фактично асоціювали з діяльністю Фонду, за час повномасштабної війни було зібрано орієнтовно 16 мільйонів гривень. Тож мої особисті рахунки побачили суму приблизно у п’ять мільйонів. А це майже третина від усіх зборів. Звісно, коли війна буквально стукає у твої двері, стає абсолютно байдуже на будь-яку податкову та можливі фінансові наслідки. Та й особистого тригера щодо податкової у мене не було. Зізнаюся, мені завжди було цікаво випробовувати на собі якісь певні цікаві процеси, якими мало хто цікавиться. Наприклад, у 2015-му році у Сумах я був ледь не одним з перших, хто онлайн зареєстрував ФОП. Тоді у чергах на мене дивилися доволі дивно, бо я приходив і казав: «Дайте мені виписку, бо я зареєструвався онлайн». Щодо реєстру і потенційних перевірок – я не очікую і не прогнозую якихось великих проблем у волонтерів, які збирали кошти публічно. Але мені стало цікаво, і тому я вирішив спробувати потрапити до реєстру волонтерів і подивитися, що ж з цього буде і наскільки це корисно у наших реаліях. До податкової доведеться йти особисто І, як з’ясувалося практичним шляхом, – це зробити зовсім не складно. Один з нюансів полягав у тому, що «гугл» знає закон про реєстр волонтерів, але не розповідає зрозумілою мовою, як туди потрапити і що для цього потрібно. Наступний мінус – до податкової потрібно прийти. Ну і третій, так би мовити, заключний – податкова у Сумах мало знала про те, що в Україні реєстр волонтерів існує ще з перших років війни на сході. Та оскільки я звик бути першопрохідцем, то просто питав, хто може мені допомогти, показував інформацію про цей реєстр волонтерів і пояснював, чому хочу там опинитися. Зрештою мені довелося спілкуватися практично з керівництвом місцевої податкової, яке було в курсі існування цього реєстру. Адже тих, хто розумівся на цьому, серед працівників, що приймають документи, практично не було. Водночас я впевнений: якщо ви захочете зареєструватися, і перед вами вже були волонтери у податковій, то все відбуватиметься значно швидше і зрозуміліше. Звісно, врешті-решт мені все вдалося, і я опинився у реєстрі волонтерів разом зі своїми рахунками. Тому можу точно розповідати, які документи для цього справді потрібні і де ж їх взяти. Візьміть із собою копії усіх документів 1. Довідка з банку (якщо він у вас один) або ж банків (якщо ви користуєтеся декількома). Форма довідки 4-РВ. Українські банки, на щастя, знають, що це таке. Наприклад, у Приваті ця форма є просто у додатку, а Монобанк робить її максимально швидко – потрібно лише звернутися до підтримки. 2. Обов’язково захопіть із собою копію паспорта чи ID-картки, копію прописки та ІПН (індивідуальний податковий номер). 3. Заява за формою 1-РВ – її легко можна знайти у вільному доступі. Про всяк випадок раджу брати з собою принаймні дві копії. З цим пакетом документів ви можете сміливо рушати до податкової і дивувати їх своїми знаннями про існування реєстру волонтерів й про те, як туди потрапити. Вже після того, як ви все заповнили та віддали, вас мають внести до реєстру буквально через добу. Існує також варіант подачі цієї заявку поштою. Тоді всі документи потрібно нести до нотаріуса і завіряти. Утім, як на мене, цей спосіб може значно затягнути ваш вступ до реєстру. Та загалом потрапити до реєстру волонтерів – просто, легко і, з мого особистого досвіду, швидко. Але важливо розуміти, що всі фінансові надходження на картки, які ви вкажете, будуть вважати коштами, які ви зобов’язані використовувати лише на потреби українського війська. Тобто отримувати заробітну плату і розраховуватися доведеться будь-якою іншою карткою, а ці – залишити виключно для благодійності. Реєстр волонтерів: варто чи ні? Варто чи ні «ставати на облік волонтерів» – точно сказати не можу. Це рішення індивідуальне, і його потрібно ухвалювати самостійно. Реєстр волонтерів існує, але не є обов’язковим. Принаймні, поки що. Водночас існує законодавство, яке може змусити заплатити податок з усіх надходжень на картку. Тому, думаю, краще все ж це зробити, аби потім відстоювати свою правоту в правовому полі. Адже великий «плюс» реєстру – це якраз звільнення від сплати податків за кошти, які надійшли на картку волонтера. Інакше всі надходження на ваш рахунок автоматично вважаються прибутком, і через рік за нього потрібно буде сплатити чималий податок. Звісно, уникнути сплати податків можна лише за умови, що дійсно використовували всі зібрані кошти для забезпечення українських військових, і жодних «зайвих» рухів на цих благодійних картках не було. За законом, усі надходження на картку податкова може вважати прибутком, а тому може змусити заплатити річний податок 18% ПДФО та 1,5% військового збору. Варто пам’ятати, що сама державна служба не має доступу ані до банківських рахунків українців, ані до інформації про будь-які надходження на ці рахунки. Такими даними оперує лише банк. А банки зазвичай ставляться лояльно до волонтерів і перевіряють здебільшого тих, чиї платежі перевищили 400 тисяч гривень на місяць. Але і в цьому випадку важливо знати, що банк може попросити підтвердження вашої благодійної роботи, наприклад, чеки із закупівель. І їх потрібно надати, аби рахунок не заблокували, а донати залишилися на картках. Зберігайте усі документи, що стосуються благодійності А про себе можу сказати, що я у цілковитому режимі очікування. На сьогодні те, що я опинився у реєстрі волонтерів, мене ще ні від чого не вберегло. Але в той самий час – ще ні до чого не примусило. Можу порадити зберігати всі документи, які стосуються вашої благодійності. Адже у подальшому саме це дозволить не допустити хибних претензій від правоохоронних органів щодо якихось махінацій. Зрештою саме так ви зможете довести свою невинуватість. Джерело: ШоТам