Кожен восьмий підприємець очікує зростання бізнесу у 2022 році – дослідження 13/12/2022 Зараз проводяться різні соціологічні виміри, що дають змогу оцінити стан українських підприємств, особливо малого та середнього бізнесу (МСБ), в умовах війни. Одне з досліджень регулярно проводить агентство Advanter Group із партнерами. Останнє за часом опитування проводилося в листопаді. ThePage розповідає про найважливіші положення цього дослідження. Стан ділового середовища в Україні Індекс активності бізнесу UBI зараз становить 30 пунктів зі 100 можливих. У листопаді він дещо впав проти вересня, проте став вищим, ніж був у червні – липні. Зниження індексу в листопаді свідчить про погіршення очікувань бізнесу щодо швидкого покращення економічної ситуації. Падіння спостерігається фактично за всіма показниками, за якими вимірюється UBI: кількість замовлень, запаси, винаймання персоналу, випуск продукції або обсяг наданих послуг. Ділова активність у листопаді У листопаді майже 32% респондентів заявили, що повністю або майже повністю припинили роботу після 24 лютого. Це найнижчий показник із початку проведення опитувань у березні. Зокрема, у квітні не працювали частково чи повністю 56% підприємств, у червні – 47%, у вересні – 34%. У листопаді 9% підприємств зазначили збільшення обсягів робіт проти довоєнного періоду – це найбільший показник із початку досліджень. Частка таких підприємств поступово зростає. Як бізнес оцінює перспективи 2022 року Більшість підприємств станом на листопад прогнозують зниження обсягів бізнесу, як порівняти з аналогічним періодом минулого року – 74%. З-поміж них 20% очікують падіння до 20% і менше обсягів минулого року, 23% – до 20 – 50%, 21% – до 50 – 80%. Водночас 13% прогнозують зростання бізнесу. Очікуваний бізнесом обсяг продукції, що реалізується у 2022 році, становить 63% обсягу минулого року. За таких умов найвищі очікування має середній бізнес (77%), найнижчі – мікробізнес (55%). Ці показники повільно, але стабільно покращуються з березня. Що відбувається з персоналом на підприємствах МСБ Бізнес починає повертати співробітників і створювати нові робочі місця. Частка персоналу, скороченого на цей час, у листопаді зменшилася до 25% (у вересні було 28%), проте це більше за показник червня (20%). Загалом станом на листопад скорочено 1 млн 155 тис. працівників, і це менше за показник вересня. Ще 14% припадає на приховане безробіття, але є тенденція до його зниження, як порівняти з червнем. Більш як половина підприємств за останні вісім місяців не наймали нових працівників. Розвиток експорту за умов війни Однією зі стратегій подолання негативного впливу війни для українського бізнесу є розвиток експорту. Станом на листопад 27% опитаних підприємців уже є експортерами, ще 17% заявили, що планують розвивати цей напрямок. Головні перешкоди, що заважають бізнесу розвивати експортний напрямок: відсутність знань, досвіду та кадрів; невідповідність продукції/послуг вимогам зовнішніх ринків; відсутність експертизи в міжнародних продажах. Водночас більшість опитаних підприємств (63%) готові інвестувати у вихід на зовнішні ринки. Основні перешкоди, з якими стикаються компанії під час експорту: складнощі з пошуком замовлень, фінансові та логістичні проблеми. Крім того, значна частина респондентів також наголошують на недостатній інформованості про зовнішні ринки, низький рівень володіння іноземними мовами й недостатню експертизу в міжнародному маркетингу та продажах. До топ-5 напрямків підтримки розвитку експорту респонденти віднесли: пошук партнерів; допомога у фінансуванні та страхуванні; допомога в організації продажу за кордон; доступ до досліджень зовнішніх ринків; допомога в забезпеченні відповідності вимогам зовнішніх ринків. Що заважає бізнесу відновлюватися У листопаді бізнес назвав такі основні перешкоди для відновлення: непрогнозованість розвитку ситуації в Україні; фінансові проблеми; недостатня кількість платоспроможних клієнтів в Україні. Проти вересня зросло значення непрогнозованості, але скоротилися значення двох інших основних перешкод. Також дещо зросло значення таких перешкод, як-от: недоступність грантових програм, оголошених урядом; перешкоди з боку регуляторних/фіскальних органів; демпінг конкурентів; зниження прибутковості на ринку. Ключовою проблемою у взаєминах із владою бізнес назвав блокування податкових накладних, а також затримку з логістикою на кордоні (черги на пунктах пропуску) та відмову в доступі до державних програм підтримки (гранти, кредити «5-7-9%» тощо). Відключення електрики істотно впливають на роботу бізнесу. 48% опитаних заявили про зниження оборотів через це на 20% і більше. Зокрема, 9,5% підприємств втратили приблизно половину обороту, ще 7,5% втратили до 80%, а 8% практично зупинилися. Пріоритетні завдання для уряду – думка бізнесу Пріоритетним завданням для уряду 65% підприємців вважають боротьбу з корупцією. Також важливим є доступ до кредитних ресурсів та їхнє здешевлення, реалізація податкової та судової реформи. Більшість респондентів (75%) зазначили, що в умовах війни потрібно продовження дерегуляції діяльності бізнесу. Головною галуззю, що потребує дерегуляції, респонденти вважають будівництво. Результати опитування свідчать про те, що бізнес-спільнота недостатньо залучена до процесів розроблення та ухвалення управлінських рішень, спрямованих на спрощення регуляторного середовища. Довідка. Дослідження проведено Advanter Group спільно із Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, проєктом «Дія.Бізнес» за підтримки низки міністерств, Державної регуляторної служби та коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України. Метод дослідження – онлайн-анкетування керівників і власників бізнесу. Опитування проводилося з 9 до 17 листопада. Опрацьовано 504 анкети. Джерело: ThePage